30.1.14

Romantika Boulevard ke Kota Timur (episod 5)

sambungan..

     Kepingan poskad kiriman Liyana yang dikutip dari pohon besar itu dibacanya dengan penuh teliti . Tulisan Liyana menggambarkan personaliti gadis yang dikenali dengan cara paling aneh itu . Pohon besar itu diperhatikannya dengan penuh kekaguman . Kerana pohon itu , aku bertemu dengan cinta hati.
     Poskad bersampul daripada Liyana dikoyak rakus , mendedahkan bait tulisan gadis itu.

                             Salam Khusairi ,
                             2011, pohon besar itu ditebang lalu diganti dengan tong merah posmen .
                             Selalu jugalah bila saya balik , budak-2 kecil main sembunyi-2
                             di tepi tong tu . ( senyum )
                             Lot kedai itu masih berdiri tegak sampai sekarang.
                             Malah kedai emak saya dekat situ juga . Kedai kek Rahmah .
                             Emak saya pandai buat kek . Kalau rajin , pergilah tempah!
                             (err boleh ke?)
                             Oh ! pasal Boulevard Square tu , bila sayan bosan , saya selalu ke
                             sana . Melihat kerenah manusia. Tapi bila cuti , tempat itu penuh sesak.

                             Daripada,
                             Liyana.
                             April 28, 2011.

    Khusairi senyum sumbing . Tidak pernah dia terbayang laman Boulevard yang kini adalah ladang kelapa sawit dan getah mampu menjadi tempat paling sesak di Malaysia , seperti apa yang didakwa Liyana . Akankah sempat aku bertemunya di sana? 
         " Hang ni pasaipa ? Asal abah balik kerja ja , hang tersenyum dengan poskad-2 hang tu . Dah nak bermenantu ke abah ni ? " sindir Syed yang muncul entah dari mana. Seperti biasa, fail pengajarannya dikendong dari dalam kereta , masuk ke dalam rumah sebelum meletakkannya di atas meja makan.
          " Kawan je abah . Man saya ada masa nak kahwin?" jelas Khusairi sebelum ke dapur lalu mengambilkan teh O panas kegemaran ayahnya , Syed tersenyum . Disambutnya teh itu dengan anggukan terima kasih.
          " macam mana nak kahwin kalau siang malam asyik dengan pelan-2 kau tu saja . Kau nak bangunkan Kota Timur ni . Tapi kau sendiri tak membangun . Carilah sorang . boleh masak untuk abah kau ni."
          Khusairi tertawa besar. Abah...abah..
Tapi kalau Liyana jadi menantu abah apa salahnya , Dia boleh jaga makan pakai abah , kan? Tapi... wujudkah Liyana? atau aku sudah gila? Percaya pada sesuatu yang tak masuk akal?
            " Harini hari last abah di universiti . Esok hang kena ikut abah ke Singapura . Abah dapat offer jadi pensyarah di politeknik sana . Hang masih boleh settle kerja hang , kan?" ujar Syed tatkala memerhatikan air muka Khusairi yang tiba-2 berubah . Apa bah ? pindah ? tapi... Liyana macam mana ? sahabat saya ? kekasih...saya?
           " Abah faham hang sayang nak tinggalka Kota Timur , lebih-2 lagi lepas kematian Mira , tunang hang tu. Tapi siapa nak temankan abah ? Nak buatkan Teh O panas untuk abah ? Bubur untuk abah ? Siapa nak bergurau-2 dengan abah ?"
        Khusairi bungkam . Kelu lidahnya untuk bersuara .
        " siapa lagi yang abah ada selain hang ?"
  saat ini Khusairi menganggguk lemah . Tertahan-tahan hatinya menanggung beban . Kalau ada jodoh , pasti kita berjumpa, Liyana. 

                                                   ._______________________________.

         Hari siang berganti malam . Musim silih berganti hujan , lalu bertukar panas , sebelum menjadi redup lalu cerah semula . Hati Liyana semakin tak keruan meniti hari-2 yang dirasakan semakin membosankan .
         Tiada lagi kiriman daripada Khusairi , sabahat jauhnya itu . Tiada lagi untai khabar menghiburkan hari laranya daripada seorang kekasih yang tangsung tidak kenal paras rupanya . Mak Su turut bingung . Ibarat kucing mati anak , Liyana akan turun berembun di hadapan rumah , menunggu entah apa , wanita pertengahan 30-an itu mengambil keputusan untuk menyelongkar barang-2 milik Liyana.
          Memang sah! Gadis itu dilamun cinta sekali lagi . Malah cintanya itu dipisahkan oleh jarak dua tahun! sesuatu yang tak logik, tetapi itulah kenyataannya . Dia sebagai seorang ibu saudara yang terlalu melindungi , apakah dia perlu percaya terhadap keajaiban ini ?

bersambung.... *dipetik dari buku Cerpen Faizal Sulaiman*

episod sebelumnya

Dilarang Menghukum,Terima Kasih