30.1.14

Romantika Boulevard ke Kota Timur (episod 2)

sambungan..

Air matanya merembes dalam memori mengenang kemesraan antara dia dan Azlan . Tahi ! kalaulah kau ada depan mata aku sekarang , mahu saja aku tomoi muka kau tu , tahu ? 

  Sakit hatinya makin mencengkam tatkala berkumandang lagu nyanyian Azie , Pelamin Anganku Musnah . Pandangan berkabur air matanya teralih kepada bungkusan yang diterimanya pagi tadi . Ya, bungkusan pelik yang bercop 17 Mei 2008 , dua tahun dari tarikh sekarang .  dia bingkas bangun daripada katil , mengambil bungkusan itu daripada meja komputer , lalu kembali duduk bersila di atas katil . Dengan lafaz bismillah, dia membuka kertas pembalut bungkusan dengan perlahan-lahan .
   Terlihat sebuah pasu kecil dengan sekeping poskad dalam tulisan pen hitam yang sudah kembang dakwatnya . Liyana mengecilkan bola matanya . Cuba membaca tulisan berdakwat kembang itu dengan berhati-hati..

                               Salam sahabat ,
                               Sebagai permulaan persahabatan kita , terimalah pasu kecil itu dan ceritalah
                               apa yang berlaku kepada diri awak sekarang . Moga kita kekal bersahabat .

                               Sahabat yang jauh ,
                               24 Jalan Kenangan ,
                               Kota Timur ,
                               Mei 17 , 2008 .

kening Liyana berkerut .
Eh , Kota Timur ? tu kampung aku tu! jadahnya sahabat yang jauh . 30 minit je kot dari rumah Mak Su ni ,
Perasaan gadis itu bercampur baur . Pelik, keliru selain rasa tertipu . Entah-2 hadiah daripada si buaya darat nak memujuk aku semula . ini taktik lama, Ingat aku senang digula-gulakan ? Sahabat yang jauh konon! Tahi Suci! 
   Dia mencampakkan pasu itu ke dalam tong sampah , berdenting bunyinya , namun tidak ada kesan pecah . Puas Hati !
   Dah kau main-mainkan aku , merasalah nak pujuk balik . Pergi ke neraka sanalah ! hatinya menjeluak marah.

                                   ._________________________________________.

    " Yana ! ada kad untuk kau !" jerit Mak Su sebelum memerhatikan gadis itu berdesup keluar dari bilik . Tersengih-sengih si gadis menerima kad daripada ibu saudaranya itu.
   " Daripada Azlan lah tu ! semalam dia hantar pasu buruk . Harini kad pulak. Nak pujuk Yana lah tu." ujar Liyana teruja sambil memandang wajah Mak Su dengan girang .
Mak Su mencebik meluat .
    " sia-2 je kau melalak dengar Adam Ahmad malam tadi . Lelaki macam tu kau nak buat laki ? " Mak Su mula memulakan hujah singkat . Namun Liyana langsung tidak mempedulikan kata-2 Mak Su .
   " semalam Mak Su nampak dia berkepit dengan Kartina . Kawan satu ofis dengan Mak Su . Memang layak dia tu dipanggil Buaya Tembaga . Nampak Mak Su tahu pulak buat muka bersalah . Nak aje aku tinju-2 kan muka lelaki tu. "
 
   Liyana terkebil-2 memandang ibu saudaranya yang sudah naik hantu . Dakwaan perempuan itu bagai menampar pipinya . Hendak ditanya , bimbang dileteri dengan lebih panjang . Tahu benar kalau Mak Su mula mendidih. Takkan dia nak simbah dengan minyak tanah ?
   Perlahan-lahan dia masuk ke bilik , membiarkan Mak Su sambung menyapu ruang tamu dengan mulut mengoceh-ngoceh tanpa henti. Segera dibukanya sampul berwarna putih itu sebelum sekali lagi terpana dengan tarikh yang tercatat di setem bercop rasmi Pos Malaysia . 19 Mei 2008 ? adakah ini satu gurauan atau satu kenyataan ? Poskad bermotif pepohon hijau itu dibacanya perlahan.

                                  Salam Sahabat ,
                                  Harap kamu sudah terima pasu yang saya kirimkan ,
                                  Harapnya juga , kamu suka , maaflah terpaksa menyusahkan dengan sampul
                                  poskad macam ini . tapi untuk keselamatan  . saya tak mahu isinya dibaca orang lain
                                  Kamu sahabat saya .
                                  Harap kamu membalas poskad ini segera . Saya ingin tahu perkembangan kamu .
                                  Alamatnya , sudah saya tuliskan di bawah .
                                 
                                  Sahabat Yang jauh ,
                                  24 Jalan Kenangan ,
                                  Kota Timur ,
                                  Mei 19, 2008 .

Liyan hampir terduduk terima poskad misteri itu .siapakah gerangan pemberinya ? hatinya berdetak kencang. entah-2 si pengacau gila . entah-2 si saiko mana yang nak porak perandakan hidup aku . entah-2...ish , banyak betul entah-2nya . kenapa perlu berprasangka buruk? kenapa tak berprasangka baik sahaja?
   " baiklah , aku akan balas . Tapi sekali ini sajalah , Kalau betul kau wujud , aku akan berkawan dengan engkau ." Liyana akhirnya membuat keputusan .

bersambung.. *dipetik dari buku cerpen Faizal Sulaiman*

episod sebelum ini

Dilarang Menghukum,Terima Kasih